17.05.2006
"Korupcja w świecie polityki" cz.XI
3.7 Lobbing a korupcja
Rejestr ma okreÅ›lać dziedziny, w której dziaÅ‚alność lobbingowa jest prowadzona. ObowiÄ…zek rejestracji bÄ™dzie dotyczyÅ‚ nie tylko profesjonalnych organizacji trudniÄ…cych siÄ™ lobbingiem, ale także wszelkich dziaÅ‚aÅ„ lobbujÄ…cych w obrÄ™bie danego podmiotu, dokonywanych przez jego czÅ‚onków lub pracowników. „Regulacja dziaÅ‚alnoÅ›ci lobbingowej powinna zapewnić lepszÄ… przejrzystość funkcjonowania wÅ‚adz publicznych na styku z podmiotami prywatnymi w zakresie oddziaÅ‚ywania, uzyskiwania i przekazywania stanowisk, wniosków i opinii, co do przyszÅ‚ych rozstrzygnięć wÅ‚adz publicznych oraz stanowienia prawa. Powinna ograniczać patologiÄ™ i powstawanie korupcjogennych mechanizmów nieformalnych oddziaÅ‚ywaÅ„ na realizacjÄ™ zadaÅ„ publicznych”.
W 2003 roku PSL, przedstawiła własne poprawki, dotyczące ustalenia ustawy lobbingowej. W uzasadnieniu projektu każdej ustawy należy, wskazywać podmioty gospodarcze, które odniosą korzyści majątkowe lub zostaną objęte skutkami finansowymi nowego prawa. Należy ujawniać, czy projekt ustawy był przygotowywany przez podmioty zewnętrzne wobec organów dysponujących inicjatywą ustawodawczą. Autor projektu ustawy musi ujawnić, czy ktoś zwracał się do niego o wprowadzenie określonych zapisów. Przedstawiciele podmiotów gospodarczych, zainteresowanych konkretnymi rozwiązaniami, nie mogą brać udziału w posiedzeniach komisji i podkomisji sejmowych - mogą jedynie dostarczać pisemne stanowiska. Na ekspertów nie można powoływać osób pozostających w zależności od podmiotów, których bezpośrednio dotyczy projekt ustawy.
Projekt ustawy o lobbingu przygotowany został także przez Unię Wolności. Według projektu władza ustawodawcza i wykonawcza musiałyby konsultować zmiany w prawie ze wszystkimi zainteresowanymi stronami. Ma się to odbywać za pośrednictwem Internetu. Organ władzy np. Sejm lub rząd, ogłasza na swoich stronach internetowych, że ma zamiar zmienić ustawę. Przedstawia też projekt tych zmian. Swoje uwagi do projektu mogą zgłaszać za pomocą Internetu zainteresowane osoby i grupy interesów, czyli według ustawy organizacje reprezentujące społeczne, ekonomiczne, naukowe interesy swoich członków. Grupy interesów mogą żądać, żeby władza zajęła stanowisko do tych uwag. Natomiast władza ma poinformować, które sugestie zostały przyjęte lub odrzucone i dlaczego. Informacje o grupach interesów uczestniczących w dyskusji muszą pozostać w Internecie. Dzięki temu będzie wiadomo, kto i o jakie zmiany w projekcie zabiegał, a działalność lobbystów będzie jawna.
W 2002 roku Marek Goliszewski, publicznie oznajmiÅ‚, że w Polsce w powszechnej opinii stawia siÄ™ znak równoÅ›ci pomiÄ™dzy lobbingiem a korupcjÄ…. Symbolem natomiast jest koperta dawana pod stoÅ‚em. Opinia spoÅ‚eczna nie odróżnia przekupstwa od oficjalnego wywierania wpÅ‚ywu na wÅ‚adze publiczne w zakresie prawa, polityki, nominacji, koncesji itp. Uważa jednak, że znacznie Å‚atwiej wychwycić „lobbingowÄ… kopertÄ™”, niż udowodnić korupcjÄ™ typu „przysÅ‚uga za przysÅ‚ugÄ™”: ty zmieÅ„ przepisy, a ja zaÅ‚atwiÄ™ pieniÄ…dze dla fundacji prowadzonej przez twojÄ… żonÄ™. Prezes Business Centra Club jest przekonany natomiast, że wiele bÅ‚Ä™dów jest wynikiem nie korupcji, ale niskiej znajomoÅ›ci prawa i gospodarki w Sejmie. WedÅ‚ug niego, aby lobbing rozwijaÅ‚ siÄ™ prawidÅ‚owo I trzymaÅ‚ siÄ™ z daleka od pokusy korupcji, musi być otwarty I przejrzysty „obowiÄ…zek ujawnienia danych swoich klientów i tematyki podejmowanych zagadnieÅ„”.
« Powrót
Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy.
Aby dodać swój komentarz powinieneś się zalogować.