mafiapress
START | RSS | Kody DostД™pu | Rejestruj
 
Działalność przestępcza | Korupcja
17.05.2006

"Korupcja w świecie polityki" cz.XI

3.7 Lobbing a korupcja


    Politycy wszystkich ugrupowaÅ„ podkreÅ›lajÄ… jednak, że zgodnie z konstytucjÄ… każda grupa interesów ma prawo do zabiegania o swoje interesy. „ZÅ‚o zaczyna siÄ™, gdy dzieje siÄ™ to gdzieÅ› pod stoÅ‚em, w sposób skryty, bo od tego już tylko krok do korupcji”. Lobbing i gra interesów to element demokracji i nie da siÄ™ ich wyeliminować.
    Ludwik Dorn z PiS uważa, że „czuÅ‚ym punktem, na który trzeba zwrócić uwagÄ™, jest zapraszanie na komisje sejmowe ekspertów. Powinna zostać wprowadzona rejestracja ekspertów, którzy otrzymywaliby rekomendacje np. od instytutów naukowych, tak, aby byÅ‚o wiadomo kto osobiÅ›cie lub instytucjonalnie poÅ›wiadcza, że ekspert jest nieudawany”. PosÅ‚owie powinni też mieć prawo zgÅ‚aszania zastrzeżeÅ„ wobec ekspertów, którzy mogÄ… być uważani za lobbystów. Piskorski za najważniejsze uważa ograniczenie kontaktu polityków z lobbystami. „JeÅ›li polityk spotyka siÄ™ z lobbystÄ… to powinien potem skÅ‚adać marszaÅ‚kowi Sejmu oÅ›wiadczenie, podobnie jak skÅ‚ada informacje o każdym prezencie do rejestru korzyÅ›ci”.
    Grzegorz Ziemniak dyrektor firmy lobbingowej Impress Art PR & Lobbying na pytanie jak daleko fachowy lobbysta może siÄ™ posunąć? OdpowiedziaÅ‚: “To jest kwestia wyczucia, kultury osobistej i znajomoÅ›ci rozmówcy. Formy dziaÅ‚ania reguluje też prawo. Na przykÅ‚ad ostatnio w prawie farmaceutycznym zapisano wyraźnie: Objawy goÅ›cinnoÅ›ci nie powinny być wiÄ™ksze niż merytoryczna waga spotkania, upominki - jeÅ›li już sÄ… - majÄ… mieć znikomÄ… wartość. Najważniejsze sÄ… kontakty miÄ™dzyludzkie. Trzeba pamiÄ™tać o życzeniach Å›wiÄ…tecznych, gratulacjach, pomóc bezinteresownie dostarczajÄ…c materiaÅ‚ czy analizÄ™. Potem, gdy ja mam sprawÄ™, urzÄ™dnik czy polityk chÄ™tniej wysÅ‚ucha moich argumentów. Proponowanie pieniÄ™dzy czy innych dóbr w zamian za zaÅ‚atwienie sprawy jest dla profesjonalisty niedopuszczalne - to zwyczajna korupcja, przestÄ™pstwo definiowane jako pÅ‚atna protekcja, a nie lobbing”.
    Projekt ustawy opracowany w Ministerstwie Spraw WewnÄ™trznych i Administracji ma na celu uregulowanie zasad dotyczÄ…cych lobbingu oraz stosunków organów wÅ‚adzy z grupami interesów. Ustawodawca nie zdefiniowaÅ‚ jednak pojÄ™cia lobbysty i ograniczyÅ‚ siÄ™ do okreÅ›lenia dziaÅ‚alnoÅ›ci lobbingowej, którÄ… rozumie jako: „dziaÅ‚anie zmierzajÄ…ce do wywarcia wpÅ‚ywu na organy wÅ‚adzy publicznej, w celu uwzglÄ™dnienia w podejmowanych rozstrzygniÄ™ciach racji interesów okreÅ›lonych grup spoÅ‚ecznych lub zawodowych albo podmiotów indywidualnych”. WedÅ‚ug przedsiÄ™biorców tak szerokie ujÄ™cie pociÄ…ga za sobÄ… uznanie za dziaÅ‚alność lobbingowÄ… każdego zachowania majÄ…cego na celu wywarcie wpÅ‚ywu na organy wÅ‚adzy publicznej. Może to prowadzić do absurdu, kiedy to każdy podmiot, zamierzajÄ…cy wyrazić swojÄ… opiniÄ™ i wpÅ‚ynąć na organ wÅ‚adzy publicznej, bÄ™dzie musiaÅ‚ zgodnie z art. 10 ustawy wpisać siÄ™ wczeÅ›niej do rejestru podmiotów prowadzÄ…cych dziaÅ‚alność lobbingowÄ…. Oznacza to, że każdy wyborca, pragnÄ…c skorzystać ze swego uprawnienia do wyrażenia opinii i przez to wpÅ‚ynąć na parlamentarzystÄ™, powinien zarejestrować siÄ™ jako podmiot prowadzÄ…cy dziaÅ‚alność lobbingowÄ…. Jest to zbyt szeroka i niejasna definicja, która może być różnie w przyszÅ‚oÅ›ci interpretowana. Ustawa, tworzy rejestr podmiotów wykonujÄ…cych dziaÅ‚alność lobbingowÄ… prowadzony przez ministra wÅ‚aÅ›ciwego do spraw administracji publicznej. Każdy podmiot zmierzajÄ…cy do wyrażenia poglÄ…dów i wpÅ‚yniÄ™cia na organy wÅ‚adzy publicznej, chcÄ…c uniknąć dotkliwych sankcji (kary w wysokoÅ›ci od 5000 zÅ‚ do 25 000 zÅ‚), powinien zarejestrować siÄ™ przed podjÄ™ciem jakichkolwiek dziaÅ‚aÅ„.



Strona: « poprzednia | 1 | 2 | 3 | 4 | nastÄ™pna »

« Powrót


Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Aby dodać swój komentarz powinieneś się zalogować.

.